Friday, July 25, 2014

Fiqh Muamalat - Bagaimanakah kita melihatnya?

-Cara Fikir dalam Fiqh Muamalat Moden, Abdullah bin Marzuq al-Qarshi-

Penulisan ini agak rare bagi saya..

Kebiasaan buku-buku berkisar Kewangan Islam yang saya jumpa kesemuanya membicarakan perbahasan kontrak2 dari aspek keharusan dan keharamannya utk diaplikasikan dalam industri kewangan kontemporari (Muamalat Mua3soroh). Susunan timeline buku hampir sealiran, bermula dgn definisi mal (harta), kontrak2, gharar, riba dan i3llah pengharamannya kemudian aplikasi dan hukumnya kontemporari.

Tapi, dalam buku al-Tafkir al-Fiqhi fi al-Muamalat al-Mua3soroh, penulis mempersembahkan idea mengenai cara fikir yang sepatutnya dalam Fiqh dan difokuskan dalam bahagian Muamalat Mua3soroh.

Di awal buku, penulis menekankan perkara asal dalam muamalat ialah harus dan dalil/i3llah pengharaman adlh benda yang boleh difikirkan. Antara perkara penting beliau kritik (baca: beri pandangan) tetapi membuka mata dan menyuntik akal untuk berfikir ialah (sususan idea beliau adalah berdasarkan pemahaman saya, ada tertambah/terkurang ajinomoto dan hiberbola sikit) :-

1. Fiqh Muamalat (FM) dikatakan sukar dipelajari lalu menyebabkan ia kurang diminati ialah kerana ia disusun mengikut gambaran3 (struktur) dan tidak disusun mengikut tujuan/sebab pengsyariatannya. Hal ini menjadikan perbahasan FM panjang lebar dan kadang kala perbahasan2 ini tidak perlu pun dibincangkan kerana akan lari tajuk dan tujuan pensyariatan tersebut. Hal ini juga menyebabkan FM seolah untuk dihafal dan apabila berhadapan dgn akad2 baru mereka yg menghafal itu akan berhadapan masalah! Ini yang menyebabkan manhaj sesetengah mereka yg terlibat dlm bidang ini aneh dan tidak tetap seperti mengharamkan bay-inah tapi mengharuskan tawarruq masrofiy sedangkan acuan pendalilannya adlh sama.

2. Fiqh tidaklah semata-mata dibina atas gambaran2 tpi yang lebih penting ia terbina sebab ada tujuan pensyariatan (maqosid al-Syariah). Contoh mudah, apakah nilai puasa seseorang itu jika dlm tempoh puasa itu, matanya penuh dgn bermaksiat, mulutnya sering mencaci umpat, tangan dan kakinya sentiasa menyakitkan makhluk?

3. Mengapa perlu ada bab khas utk kontrak2 muamalat seperti ‘Salam’? Maka berapa puluh bab perlu ada? Adalah lebih baik dan tidak lari fokus kalau FM disusun mengikut tujuan pensyariatan. Contoh, keharusan Bay as-Salam adlh dgn ‘iqrar’ daripada Nabi tetapi dgn beberapa syrt: timbagan, sukatan dan tempoh masa mestilah diketahui oleh kedua-dua pihak. Syarat2 ini bgi mengelakkan Gharar. Maknanya, walaupun guna bay as-Salam yg harus, tpi tidak ikut syrt2nya maka ia tetap gharar. Jadi mengapa tidak FM disusun mengikut tujuan pensyariatan (gharar/riba/maysir) dan gambaran2 akad (sperti salam/inah dll) dibahaskan di bawah tujuan pensyariatan tersebut. Natijahnya, datanglah banyak mana pun gambaran2 baru akad yang kontemporari, mereka yang belajar FM akan tahu sama ada ia ada unsur gharar/riba/maysir ataupun tidak.

4. Perbahasan Fiqh juga sepatutnya tidak lari dari melihat aspek priority. Kitab2 fiqh klasik jauh lebih menumpukan perbahasan Riba al-Buyu3 berbanding Riba al-Duyun sedangkan Riba al-Duyun adalah Riba yang jelas pengharamannya dalam al-Quran, manakala Riba al-Buyu3 diharamkan atas kaedah sad al-zaroi3. I3llah pengharaman Riba al-Duyun adalah sepakat dlm semua mazhab iaitu (كل قرض جر نفعا فهو ربا ) sedangkan i3llah pengharaman Riba al-Buyu3 adlh khilaf dlm mazhab2 ( ada mazhab kata semua mknn, ada kata makanan ruji, ada kata hanya item dlm hadis sahaja). Bahkan, Riba Duyun adalah ‘peperangan’ sebenar ekonomi/kewangan/perbankan Islam dengan ekonomi/kewangan/perbankan Ribawi. Melihat kepada keperluan zaman, tidaklah salah jika susunan perbahasan FM dilihat kembali. Ia bukan satu kelemahan apatah lagi kesalahan . Mungkin ulama2 yang menulis kitab2 fiqh klasik melihat itu keperluan zaman mereka, maka zaman ini apakah keperluan yang perlu diletakkan dlm priority?

5. Beliau juga mgkrtik priority yg agamawan letakkan dlm perbahasan fiqh. Agamawan agak syadid dlm membincangkan hukum Riba Buyu’ sdgkan I3llah Riba jenis ini adlh khilaf antra fuqoha, tetapi agak lembut dan bertimbang rasa apabila bincang hukum Riba Duyun sedangkan Riba jenis ini sepakat ulama mengenai i3llah nya. Untuk lebih jelas, saya rasa begini, apabila transaksi berkaitan forex ataupun item ribawi yg 4 lagi seperti dalam hadis Ubadah bin Somit, hukumnya lebih syadid dan kena ikut betul2, tetapi dalam transansi bay al-Inah, Tawarruq biasa, Tawarruq Masrofiy hukumnya lebih bertimbang rasa dan lebih meraikan khilaf mazhab.

6. Ada juga perbahasan fiqh yang hasil perbahasannya sebenarnya tidak memberi kesan pada menentukan hukum dan hanya membuatkan FM lebih sarat dgn maklumat yang banyak dan pndapat2 yg banyak lalu menyebabkan FM dilihat bosan maka sedikitlah mereka yang mahu belajar FM secara serius dan formal. Contohnya, dalam kontrak kontemporari Murabahah to the Purchase Orderer (MPO), perbahasannya menjadi panjang sebab ada pandangan yang membezakan antara المواعدة الملزمة dan العقد seterusnya membawa pada bahas tentang هل الوعد ملزم ديانة و قضاء؟ . Membezakan istilah2 ini tidak memberi kesan pada penentuan hukum.

Dibahagian kedua buku ini, penulis menghuraikan contoh perbahasan ulama dalam 3 kontrak kontemporari: MPO, Diminishing Partnership dan Banking Tawarruq.

Serius banyak perkara baru tahu 

No comments:

Post a Comment