Friday, July 25, 2014

API dan ramah mesra bersama Dr.Mashitah dan rombongan / 25 dis 2010

ü     Aku menghadiri program Akses Pemikiran Islam anjuran MPPMJ dan PERMAI. Pelbagai input yang aku dapat..Niat aku direfreshkan oleh fasi, akh Syamil dan akh Salam (abg Tator)..
ü     Abg salam selalu pesan, hidup ini adalah pilihan dan setiap pilihan kita member kesan kepada perjalanan kehidupan kita yang kita corak sendiri.
ü     Contoh mudah, datang API dengan paksarela or sukarela. Kalau sukarela insya-ALLAH dapatlah input2 yang berguna untuk membina karekter diri dan begitulah sebaliknya.
ü     Program pertama ialah pembentangan kertas kerja oleh Ustaz Ridwan bertajuk “Tasawwur Aqidah Islam”.
o   Iman ialah yakin
o   Islam ialah cara hidup
o   Ihsan ialah nilai tambah (check and balance) @ kusyuk dan 4.00 flat
o   Teras aqidah = Iman
o   Teras Iman = Syahadah
o   “Selagi Allah x hina aku, aku x kisah orang kata / kutuk aku sebab yang menilai baik buruk aku ialah Allah je.”
o   Albert Einstein ade baju sepattern je, “aku ade banyak lagi perkara yang nak dipikir dari pk baju ape yang nak pakai”

ü     Kedua, forum bertajuk “Winter ku berAPI” oleh panelis yang mantap la aku kira
o   Hidup ini adalah perjalanan untuk KEMBALI.
o   Bila x jelas matlamat, maka salah susun priority
o   Quran ibarat SURAT CINTA dari ALLAH…maka hayatilah surat CINTA itu!
o   Ilmu kena ulang….lebih baik belajar ilmu sikit tapi ilmu2 lama diulang dan
   tidak lupa
o   Nak berubah kena rancang, pelan2 dan cikit2
o   Nak paksa diri berubah, letak diri pada situasi (x) or (y)

ü     Tiba2 aku tersentuh dengan video penutup…Hati sanubariku diketuk seketika untuk bermuhasabah dan berpk…terpapar detik2 pasukan tentera pimpinan Sultan al-Fateh menawan kota Konstantinople…aku tahu kisah ini walau pun x begitu detail.
  
ü     Aku terfikir, kalau baginda mampu tembus tembok kota itu siapa pula yang bakal tembus tembok ekonomi Yahudi??? Yang begitu licik dan terperinci konspirasinya….?? Biar aku cerita sikit, mereka mewujudkan Fractional Reserve System (FRS) dan penggunaan wang fiat tanpa sandaran emas! Jadinya, duit yang kita ada sekarang nih, koyak jela xde kesan pun ( pada awalnya fiat money ade sandaran emas, sekarang sandarannya? Hanyalah keyakinan masyarakat dunia pada nilai USD ). Emas dengan yakin, apakah bezanya? FRS dan wang fiat nih la yang jadi isu hangat sekarang (Dis 2010/Jan 2011)..Umat Islam nak guna Dinar Emas ke masih nak teruskan guna wang fiat? Tanyalah pada yang ahli ye.. (Lihat UZAR dan dinar2dirham.com kat sebelah)

ü     Ingat kembali kisah setelah baginda berjaya menembus kota itu..baginda adalah muslim yang tidak pernah tinggal solat fardhu, solat rawatib dan solat tahajud sejak akil baligh!!! Nak menyumbang seperti itu, maka ikutlah jalan ini! Moga2 usahamu dirahmati Allah..
ü     Aku tahu siapalah diri ini untuk sebaris dengan mereka2 yang aku mahu jejaki…tapi tidak mengapa, tidak mampu menjadi seperti mereka itu adalah pilihan ALLAH. Tapi aku mahu meletakkan diri berada pada jalan mereka…itu pilihan aku dan hak semua insan yang mahu menjadi seperti mereka,,aku yakin yang memimpin jalan ini adalah individu tercinta Nabi Muhammad.

ü     Akhir program ialah beramah mesra dengan deligasi tersebut.
o   Berfikir di luar kotak (kadang tergelak balik bila teringat jawapan
   deligasi tuh)
Moral of the story : nak tanya soalan kena ade ayat untuk back up soalan kita tuh barulah jawapannya seperti yang kita nak, kalu tak kena pancung jela soalan tuh..


No comments:

Post a Comment