Friday, October 22, 2010

Cerita Amman 3 ( ke kedai buku )


               Perjalanan diteruskan dengan matlamat ‘utama’ iaitu borong Kitab. Aku hanya mengikut senior-senior je untuk mencari pengalaman. Baru kali pertama melawat kedai buku takkan la nak sakan membeli. Walau begitu, matlamat dan visi mesti jelas. Aku  terut membawa helaian kertas yang dicatit nama-nama kitab yang ‘MESTI baca’ untuk aku men’survey’ nanti. Teringat pula aku ketika menulis senarai Kitab-kitab tersebut sewaktu di INTEC. Buku Ustaz Ghafar “Ekonomi dalam Perspektif Al-Quran dan Al-Sunnah” menjadi sumber rujukan aku untuk mengenali nama-nama Kitab. Teringinnya aku untuk memiliki kesemuanya yang kutulis, “Kalaulah aku dapat Ya Allah…” bisik hatiku waktu itu. Alhamdulillah, hari ini aku berjaya memiliki sebahagian. Biarlah habis JD 98.25 asalkan aku dapat “bertaa’ruf” dengan rakan-rakan baru.

                Bukan mengembara di kedai ‘Dar Muhammad Dendis’ sahaja yang aku dapat hari ini. Malahan, secara tidak langsung aku belajar mengenali diri dan orang lain. Rancang dahulu sebelum beli barulah puas dan tidak menyesal nanti. Jangan beli masa terdesak tanpa bimbingan akal yang waras sepenuhnya. Nasib baik Akh Sahil nasihat aku agar buat tenang nak beli buku. Banyak lagi masa yang aku ada untuk memborong. Rasanya hampir JD 600 juga yang dihabiskan oleh kami di kedai ‘Dar Muhammad Dendis’ atau sekitar RM 2500. Memang memborong sakan. Akulah yang paling sikit membeli. Takpe, lain kali datang lagi.

                Sedar tak sedar kami dah terlewat satu jam lebih dari waktu yang dijanjikan dengan Abu Saif. Nasib baik tak naik angin Pak arab nih. Aku kagum dengan senior-senior yang cakap arab dengan Abu Saif. Macam orang Arab je. Yang aku pula duduk belakang je membisu seolah ada emas seketul dalam mulut. Jangan risau, rakaman perbualan mereka ada padaku. Kalu tak faham sekarang ape bende lah dewang cakap, aku boleh dengar balik. Usaha untuk belajar mesti ada! Aku pun boleh jadi macam mereka dan lebih lagi.

                Dalam perjalanan pulang, pelbagai perkara yang kami bualkan. Aku teringat kata hikmat Akh Soleh, senior aku di SMKASAS dan KISAS. “Muaddal itu penting untuk dicapai sebanyak mungkin tapi yang paling utama ialah PEMAHAMAN tentang subjek yang diambil. Nanti bila balik orang mesti tanya macam-macam. Pemahaman tu yang akan membantu" Akh Soleh mengingatkan kualiti yang paling dinilai untuk dapat kerja ialah cara komunikasi. So, start improve our Public Relation!

Nah! aku tunjukkan Kitab-kitab yang berjaya diborong...



No comments:

Post a Comment