Thursday, October 28, 2010

Cerita Amman 2 ( Perbincangan Kewangan Islam )


            Hari ini cukup bertuah dan bermakna. Sebilangan pelajar Malaysia University Yarmouk berpeluang menghadiri Seminar Kewangan Islam di Amman hasil kerjasama BNM, Bank Negara Jordan dan Islamic Development Bank. Antara wakil Malaysia yang turut memeriahkan suasana ialah wakil BNM dan CIMB.

            Seminar ini berkisarkan mengenai “Islamic Finance : Structure and Instruments”. Mujurlah bahasa pengantaranya ialah English, tak lah aku terkapai-kapai nak memahaminya ( Kuasai B.Arab secepat dan semahir mungkin!). Antara perkara-perkara yang didiskusikan yang masih kuingat ialah tentang economic global crisis, kelebihan Kewangan Islam, kes subprime di USA dan cabaran-cabaran yang dihadapi oleh Kewangan Islam.

            Yang paling aku faham rasanya tentang kes subprime­ di USA. Kes inilah yang menjadi punca segalanya yang mengheret satu dunia ke kancah kemelesetan ekonomi tahun 2008 yang lalu (sila rujuk http://www.zaharuddin.net/hal-ehwal-riba/759-krisis-ekonomi-us--gambaran-ulasan-a-pandangan-islam.html ). Risalah Ustaz Zaharuddin inilah yang jadi bahan aku untuk ber’tazkirah’ di sekolah dulu dan membentang tajuk ‘kapitalisme’ pada Minggu Fikriah 2009..isme jugak tuh. Secara tak langsung, pemahaman ini membantu aku memahami secara keseluruhan perbincangan hari ini.

            Sebenarnya, aku memasang azam untuk bertanya soalan kepada ahli panel. Biarlah ape orang kata, janji hatiku puas dapat berinteraksi dengan barisan Doktor dan Prof. ekonomi. Aku memerhatikan dan mengkaji setiap butir perkataan ahli panel. Konklusinya, ada dua perkara yang membuatkan aku semakin bersemangat untuk bertanya iaitu :
1.      Pandangan seorang panel “ bring Conventional Bank to Islamic Standard”. Aku berfikir tentang hal ini. Tetiba je datang idea untuk tidak bersetuju dengan kenyataan nih..teringat la pulak assignment Ustaz Ramawan semasa di INTEC.
2.      Produk Murabahah yang menjadi kegemaran bank-bank Islam pada hal ia dikatakan “pintu belakang kepada Riba”…Nasib baik seorang peserta bertanya pasal Murabahah dan jawapan Prof. itu cukup memuaskan hati aku. Itu adalah hujah untuk aku dan rakan-rakan seangkatan menjawab kritikan tentang Murabahah kelak..Terima kasih Prof! Untuk menambah pengetahuan bersama, sila layari address ini bersama dan berfikir bersama, http://cyberita.asia1.com.sg/luarnegara/story/0,3617,134899,00.html?

                                                Beginilah seminar berlangsung
          
        
      Aku cuba huraikan tentang pandangan aku untuk soalan (1.) yang berjaya aku ajukan kepada ahli panel. Jawapan balas ahli panel tuh (wakil CIMB) bukanlah sebagaimana yang aku maksudkan. Mungkin kerana bahasa Inggerisku yang tunggang-langgang kot. Tak pe lah, apa pun aku dapat sesuatu yang baru dari beliau! B.Arab ialah bahasa ILMU, BI ialah bahasa KOMUNIKASI dan BM ialah bahasa Melayu..Jadi kenalah bersungguh-sungguh kuasai kesemuanya dan Jordan adalah medan yang terbaik..insya-ALLAH.

      Menurut penjelasan beliau yang ku fahami, semua perlaksanaan urusan berkaitan Skim Perbankan Islam (SPI) sama ada kepada bank yang mengamalkan full-fledge perbankan Islam mahupun yang membuka windows adalah dibawah pengawasan BNM dan Security Commission (SC). Maknanya tidak timbul percampuran antara produk-produk Islam dan konvensional atau dalam bahasa yang lebih transparent, bank yang ada SPI tidaklah Islamic pada nama tapi konvensional pada badan. Itulah kelebihan Malaysia kerana ada pengawasan ketat BNM dan SC tetapi tidak di Negara-negara Arab. Yang ini aku tak berani komen dan kena buat kajian lah dulu baru boleh tangan nih berkata-kata.

      Soalan aku ialah “Kalau Islamic standard dibawa ke dalam bank konvensional (CB), ia akan mengukuhkan fungsi CB lantas menarik lebih ramai pelanggan kerana bertambahnya variasi produk dan kaedah yang wujud sama ada HALAL dan HARAM. Kesan songsangnya pula, perkembangan Bank Islam (IB) akan terbantut kerana persaingan yang lebih sengit dengan CB.” Yang itu tersurat, maksud aku yang tersirat pulak..bank-bank yang asalnya CB dan membuka Islamic Windows adalah pembantut kepada perkembangan IB.

      Pada pendapat aku yang baru berjinak dalam bidang nih, sebabnya ialah walaupun CB amalkan Islamic Standard yang cuba memurnikan fungsinya sebagai bank tetapi kita kena lihat juga induknya dan major keuntungan yang CB peroleh. Siapa yang memegang CB? Tak perlulah disenaraikan CB yang wujud di Malaysia. Apakah orang di atas mahu menggunakan sepenuhnya cara perbankan Islam dan mengenepikan yang HARAM? Kalau tidak, bukankah perlaksanaan piawai tersebut hanya sia-sia dan tidak mencapai matlamat yang sebenarnya iaitu “Demi Ekonomi ISLAM Didaulatkan”. Selain itu, bertambahnya variasi produk CB akan menambahkan untung CB dan yang menikmati keuntungan HALAL dan HARAM itu tetap konvensional. Kita seolah-olah menambahkukuhkan rangka CB yang diakui hebat dan kukuh walaupun hakikatnya rapuh dan meruntuhkan rangka IB yang ibarat baru setahun jagung.  Kemudian, kalau yang untung itu tetap konvensional maka kemana pula manfaat duit itu akan digunakan? Sebenarnya ada lagi yang nak aku tambah, tapi kerana kurangnya pengetahuan untuk meng’link’kan proses dan operasi perbankan dan kewangan yang aku sendiri agak blurr dan kurangnya dalil dan bukti kukuh yang aku ada untuk post ini tidak dianggap sampah je, jadi aku memendekkan huraiannya.
       Lepas tamatnya sesi bersama ahli-ahli panel, kami dijemput untuk menjamu selera. Dalam dok beratur ala-ala budak hostel tetiba seorang ‘peserta’ seminar dari Bangladesh menegur aku, pompuan pulak tu. Sembang lah sikit-sikit dengan ‘beliau’ dan terpacullah soalan dari mulut aku nh “ You're presentative of what?” dengan muka selamba. Nak tau dia balas ape? Dia kata “ I’m Finance Minister of Bangladesh”…terdiam terus aku. Rupanya yang tegur aku tuh menteri! Terkunci la pulak mulut lepas tu..dah tamat majlis baru lah aku terfikir, kenapa lah tak tanya dia pasal Islamic Banking  kat Bangladesh. Terlepas satu lagi peluang emas. Moralnya, peluang emas depan mata guna sebaik mungkin sebab peluang macam tuh tak datang bergolek.

                          Mempublisitikan diri bersama Akh Soleh

No comments:

Post a Comment