Thursday, October 28, 2010

Cerita Amman 1( Western Union )


Setelah hampir sebulan berada di Irbid, tibalah masa untuk keluar ke Amman. Kali pertama pergi ke ‘KL’ Jordan ini amat menggembirakan apatah lagi kerana hendak menukar traveler cheques yang ada. Jadi YB la balik nanti.

            Dalam perjananan ke Amman aku melihat sekeliling termasuklah lebuhraya yang ada, kenapa takde tol ala-ala PLUS? Biarlah Negara orang buat ape nak menyebuk. Dalam jadi pemerhati tu, aku rasa boleh tahan juga la pembangunan di Jordan nih. Ada satu kisah yang memanaskan telinga pelajar-pelajar tahun satu yang baru sampai di bumi Irbid, Jordan. Semasa beberapa orang sahabat aku sedang bersiar-siar di Universiti Yarmouk, tetiba pulak adalah berlaku sedikit perbualan. Kata Si Arab nih, “ Welcome to 30 years future of your country!” Amboi, kasarnya bahasa. Agaknya dia belum pernah pergi Malaysia kot. Ada sebilangan daripada orang Arab ini ( aku rasa mungkin lebih dari separuh kot ) lebih mengenali Indonesia dari Malaysia, kenapa ek? Mungkin kelebihan Indonesia pada aspek-aspek tertentu atau pun kelemahan Malaysia? kome pikio le sendiri! Xpaham?! Tu Orang Perak cakap..Kedah pulak hampa pikia’ sendiri noh.

Destinasi pertama kami ialah Mecca Mall. Disinilah kami pergi ke Western Union untuk melakukan pertukaran matawang. Aku bagaikan tidak percaya dengan apa yang ada pada tanganku. Tak pernah aku memegang wang sebanyak ini. Dah la dalam JD, kalu ditukar kepada RM darab lah dengan 4.3. Aku amat bersyukur kepada Allah dengan nikmat dan peluang yang diberikan. Ingat! Ini adalah amanah langsung dari Allah. Semestinya setiap JD yang digunakan bahkan setiap kersy pasti akan ditanya kelak pada hari mulut manusia dikunci. Jadi beringatlah kamu dan sentiasa berhati-hati dalam setiap perkara yang dibuat. Jangan pula berbahagia di sini dan berduka di sana nanti...

الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ   
36 (Yaasin)/ 65. Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.

Begitu juga kisah Imam Al-Ghazali yang diriwayatkan :-
            Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka -Teki ).Salah satu daripada 6 soalan yang ditanya ialah :-
'IMAM GHAZALI' Apa yang paling berat didunia?
'Murid 1 = ' Baja
'Murid 2 = ' Besi
'Murid 3 = ' Gajah
'Imam Ghazali = ' Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.
            
            Teringat aku satu kisah syahdu yang diceritakan oleh Ustaz Rujhan dalam ceramahnya. Ceritanya begini tentang seorang suami dan ayah yang cukup bertanggungjawab dan hamba yang bersyukur. Dia tabah mencari rezeki Allah walaupun dengan bersusah payah. Sebulan gajinya tidaklah banyak, sekadar menyara keperluan yang perlu cukuplah dia mampu. Apa yang mengharukan ialah amalannya kepada ALLAH yang sepatutnya dicontohi. Setiap bulan setelah menerima kadar upahnya, Si Ayah akan ke masjid dan sujud syukur kepada Allah, “ Ya ALLAH, aku bersyukur kepadamu dengan nikmat dan rezeki ini. Dengan rezeki peberianmu ini dapatlah aku menyara kehidupan keluargaku. Dengan rezeki-Mu ini dapatlah aku menjalankan tanggungjawabku sebagai ketua keluargaku dan hamba-Mu Ya Allah” Lantas Si Ayah mencium helaian-helaian wang satu demi satu. Aku berfikir sejenak, kalaulah Si Hamba ini yang dikurniakan rezeki sebegitu pun hebat nilai kesyukurannya, inikan aku sebagai Hamba yang tidak terhitung mendapat nikmat daripada Allah. Apakah aku bersyukur? Dan kalau bersyukur apakaha hanya dengan mulut?  

1 comment: