Friday, November 26, 2010

Empat oh empat

Pernah ditulis oleh Prof. Dr. Hamka (Haji Abdul Malik bin Karim bin Amrullah) dalam bukunya “Lembaga Budi”.

Empat perkara yang menimbulkan cinta: Muka jernih,ringan tangan, mencari persesuaian, sama di mulut dengan di hati.
                Empat perkara alamat budiman: Menjauhi cakap kosong, menjauhkan tangan dari mengganggu, cepat memberikan penghargaaan, lambat baru menjatuhkan tuduhan.
                Empat perkara alamat durjana: Membuka rahsia kawan, memungkiri janji, mempergunjingkan orang, menyakiti tetangga.
                Empat perkara alamat iman: Pandai menutupi kemiskinan, redha dengan penghasilan yang sedikit, terpelihara lidah dari berkata-kata, suka berbuat baik.
                Empat hilang kerana empat: Hilang hikmat kerana tidak syukur, hilang kekuatan kerana mencari musuh, hilang kekuasaan kerana kelalaian, hilang kesempatan kerana memandang enteng.
                Empat macam perkara dipantangkan oleh empat macam orang: Perkara kecil bagi orang yang berjiwa besar, mendorong-dorong bagi orang yang tahu harga diri, berbuat sewenang-wenang bagi orang yang mengenang masa depan.
                Empat macam kepada empat: Mengunci mulut membawa selamat, berbuat baik membawa kepada kemuliaan, menolong orang yang lemah membawa kepada tempat pimpinan, mensyukuri nikmat membawa kepada tambahan nikmat.
                Empat dikenal dengan empat: Pengarang kerana karangannya, orang alim kerana jawabnya, orang bijaksana kerana perbuatannya, orang yang tabah kerana kesanggupannya bertahan.
                Empat perkara alamat bodoh: Berteman dengan orang bodoh, banyak perbuatan berlebih-lebihan, tak dapat mengunci rahsia, memandang enteng kebaikan orang.
                Empat perkara menunjukkan akal: Menyukai ilmu pengetahuan, tenang sikapnya, tepat jawabnya, banyak benarnya.
                Empat perkara yang menunjukkan orang yang tak dapat diberi tanggungjawab: kacau takbirnya(takwil), keji turutnya, sedikit iktibarnya, banyak sombongnya.
                Empat perkara menunjukkan seorang ahli siasat: Tak berubah air mukannya kerana kritik, tajam matanya melihat kesempatan, dapat memilih pendapat yang berbeza-beza, senyum mukanya berhadapan dengan lawan.
                Empat sempurna kerana empat: Sempurna ilmu kerana amal, sempurna agama kerana taqwa, sempurna amal kerana niat, sempurna kehormatan diri kerana pengaruh (wibawa).
                Empat tak dapat dipisahkan dari empat: Rakyat tak dapat dipisahkan dari politik, tentera tak dapat dipisahkan dari pimpinan, suatu pendapat tak dapat dipisahkan dari musyawarah, suatu azam tak dapat dipisahkan dari istikharah.




(Prof. Dr. HAMKA merupakan salah seorang ulama serba boleh - tokoh pendakwah yang disegani di Nusantara, juga bijak dan mahir dalam bidang kesusasteraan, penulisan kreatif dan prolifik. Beliau juga seorang pujangga ulung dan ahli fikir Islam tersohor dan juga ahli politik berkaliber.)

2 comments:

  1. sama2lah kita mengambil peringatan...
    bahawasanya inilah khazanah ilmu yang kini semakin hanyut, hilang ditelan arus jahiliyah moden... :)

    aku juga butuh karya sebegini memenuhi benak pikiranku!

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah adik Faiz,
    Sungguh berhikmah petikan tersebut. Sangat bermanfaat untuk dihayati. Teruskan menukil di ruang maya ni untuk perkongsian positif.

    Wish u the best of Luck!!!
    Insya Allah

    ReplyDelete